PUBLIKACJE TEORETYCZNE

wybór polskojęzycznych publikacji dociekań filozoficznych z dziećmi i młodzieżą

 

 

  1. Belgeonne C., “EDUKACJA UCZESTNICZĄCA: Filozofia dla dzieci i młodzieży Clive”. W: Globalna układanka, czyli jak definiować globalne problemy, rozumieć je i zajmować się nimi, 34-59. Warszawa: Instytut Globalnej Odpowiedzialności, 2015 http://igo.org.pl/wp-content/uploads/2015/11/Globalna_ukladanka.pdf
  2. Brujin J., Jak się w Europie naucza dzieci filozofii? Edukacja Filozoficzna, nr 15, 1993
  3. Buła A., Dydaktyczne możliwości zastosowania dociekań filozoficznych w kształceniu zintegrowanym w: Melosik Z., Śliwerski B., (red.) Edukacja alternatywna w XXI wieku, Impuls, Kraków 2010
  4. Buła A., Elementy filozofii w nauczaniu początkowym,  Życie Szkoły 1999, nr 9, s. 647-651
  5. Buła A., Elementy filozofii w nauczaniu początkowym, Życie Szkoły 2000, nr 4
  6. Buła A., Filozofowanie z dziećmi jako strategia rozwijania samodzielności myślowej w edukacji zintegrowanej, Forum Edukacyjne, nr 2, 2005
  7. Buła A., Filozofowanie z najmłodszymi uczniami, Zeszyty Szkolne, 2007, nr 3
  8. Buła A., Jak filozofować z dzieckiem? Rocznik Edukacji Alternatywnej 2001, nr 1 Wyd. Nauk. Wyższej Szkoły Kupieckiej 
  9. Buła A., Jak u dzieci w wieku wczesnoszkolnym rozwijać myślenie przez filozofowanie [w:] Kozak-Czyżewska E., Zdybel D., Kępa B., (red.) Współczesne tendencje rozwoju pedagogiki Wczesnoszkolnej, MAC, Kielce, 2005
  10. Buła A., Rozwijanie myślenia krytycznego przez filozofowanie z najmłodszymi uczniami [w:] Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna, Jolanta Bonar (red) Wyd. UŁ, Łódź 2011
  11. Buła A., Uczeń zdolny jest ciekawy świata, pyta i myśli krytycznie, Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 3,
  12. Buła A., Wspieranie rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym przez filozofowanie, [w:] Puślecki W., (red:) Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji, Wrocław 2008, wyd. nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
  13. Buła A., Wspieranie samodzielności myślowej uczniów klas początkowych w praktyce szkolnej [w:] Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Wąsiński A. (red.) Edukacja małego dziecka T.3. Inspiracje i perspektywy, Wydział Nauk Humanistycznych i Studiów Międzynarodowych Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej Bielsko-Biała 2010
  14. Cahmy D.G., Iberer G., Nauczanie „Filozofii dla dzieci”. Badania nad umysłowym i osobowościowym rozwojem uczniów, Prakseologia, nr 1-2, 1990
  15. Costello P., Indoktrynacja a filozofia dla dzieci, Edukacja Filozoficzna, nr 5, 1988;
  16. Diduszko H.  i in,. Dzieci i świat. Materiały pomocnicze do pracy z programem „Filozofia dla dzieci”, Warszawa 1996
  17. Diduszko H., B. Elwich, A. Łagodzka, Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą, w: B. Burlikowski, W. Słomski, (red.) Filozofia w szkole: Materiały konferencji naukowej, Kielce 2000
  18. Diduszko H., Edukacja filozoficzna w gimnazjum. Program nauczania. Stentor, Warszawa 2006;
  19. Diduszko H., Edukacja filozoficzna w gimnazjum. Przewodnik metodyczny. Stentor, Warszawa 2006; (książka)
  20. Diduszko H., Elwich B., Łagodzka A., Piłat R., Tworkiewicz-Bieniaś G., Filozofia dla Dzieci w Polsce, Warszawa 1996; broszura zawiera cztery artykuły
  21. Diduszko H., Elwich B., Gutowska K.,, Pytkowska–Kapulkin B.,, Europejska Filozoficzna Gazeta Dzieci, czyli filozofowanie jako sposób życia, [w:] Edukacja Filozoficzna 2006, nr 41
  22. Diduszko H., Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą w szkole podstawowej, [w:] Pasja czy misja? O uczeniu filozofii. Probucka D., Olech A., Woźniczka M., Częstochowa 2001
  23. Diduszko H., Łagodzka A., Filozofowanie z dziećmi, Twórcza Szkoła, 2004, nr 7
  24. Elwich B., Filozofowanie w szkole, Biuletyn Olimpiady Filozoficznej, 1993; nr 6
  25. Elwich B., Łagodzka A., Piłat R., Filozofia dla Dzieci. Informacja o programie, Warszawa 1996; broszura zawiera teoretyczny opis programu filozofowania z dziećmi i młodzieżą.
  26. Elwich B., Łagodzka A., Pytkowska-Kapulkin B., Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą. Opis programu edukacyjnego. Program dopuszczony do użytku szkolnego, DKW-4014-28/99.
  27. Filozofia dla Dzieci. Wybór artykułów; Elwich B., Łagodzka A. (red.) tłum. K. Bobiński, B. Elwich, A. Łagodzka, J. Nowotniak, A. Pobojewska i B. Pytkowska-Kapulkin; Warszawa 1996; publikacja zawiera 10 artykułów na temat filozofowania z dziećmi.;
  28. Filozofia nie tylko dla dorosłych… – wywiad z Berriem Heesenem. „Ład w Szkole”, nr 10, 1993 (dodatek edukacyjny do pisma „Ład”, nr 51, 1993).
  29. Gutowska K., Kurs „Filozofii dla dzieci”, Edukacja Filozoficzna, nr 15, 1993.
  30. Już w przedszkolu…. ale jeszcze nie w szkole, Forum nr 11 1994;
  31. Kołodziejczyk W, Filozofii dla dzieci – ciąg dalszy, Edukacja i Dialog, 1993, nr 4
  32. Lipman M., Czym jest krytyczne myślenie, [w:] Elwich B., Łagodzka A., Filozofia dla dzieci. Wybór artykułów, (Wydawnictwo Fundacja „Edukacja dla Demokracji”) Warszawa 1996
  33. Lipman M., Sharp A. M., Oscanyan F. S., Filozofia w szkole (tytuł ang. Philosophy in the Classroom), tłum. B. Elwich, A. Łagodzka. CODN, Warszawa 1996 (wyd II Warszawa 2008)
  34. Lipska-Badoti G., „Metoda dociekań filozoficznych w edukacji globalnej”. W: Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspi­racje, red. M. Kuleta -Hulboj i M. Gontarska, 145–172. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2015.  http://igo.org.pl/wp-content/uploads/2015/09/DSW_Edukacja-globalna_PL_v1.1-1.pdf

  35. Łagodzka A., Dyskusja dialogiczna – filozofia dzieciństwa i filozofia dorosłych, Analiza i Egzystencja” 25 (2014) http://egzystencja.whus.pl/?page_id=172

  36. Łagodzka A., Filozoficzne dociekania z dziećmi – propozycja dla uczniów i nauczycieli, www.etykawszkole.pl

  37. Łagodzka A., Filozoficzne dociekania w klasach I – III, („Trendy” – czasopismo internetowe Ośrodka Rozwoju Edukacji, nr 1, 2014) www.trendy.ore.edu.pl

  38. Machacz J., Filozofowanie z dziećmi, Przegląd Powszechny 1992, nr 2,
  39. Martens E., Orientować się w myśleniu. Pierwsze kroki w filozofowaniu z dziećmi,[w:] Filozofia dla dzieci. Wybór artykułów, CODN, Warszawa 1996, tłum. K. Bobiński.
  40. Nowicka-Kozioł M, Nowoczesne nauczanie etyki w szkole, Nowa Szkoła, 1994, nr 7,
  41. Nowicka-Kozioł M., Filozofowanie w szkole podstawowej, Nowa Szkoła, 1992, nr 4.
  42. Nowicka-Kozioł M., Refleksyjność w szkole dla demokracji, Nowa Szkoła, 1993, nr 6
  43. Piłat R, Kształtowanie sądu moralnego, Prakseologia, 1995, nr 1-2
  44. Piłat R. „Filozofowanie z dziećmi” M. Lipmana jako program etyki dla szkół podstawowych, Etyka, 1993, nr 26
  45. Piłat R., Filozofia dla dzieci, Biuletyn Olimpiady Filozoficznej, 1992, nr 4,
  46. Piłat R., Filozofia dla dzieci, Edukacja i Dialog, 1992, nr 7
  47. Piłat R., Filozofia w szkole, Edukacja i Dialog, 1993, nr 8;
  48. Piłat R., Mały Sokrates pyta (wywiad), Magazyn Gazety Wyborczej 15. 01. 1999
  49. Piłat R., Filozofia w szkole, Zeszyty Szkolne. Edukacja Humanistyczna, 2001, nr 1
  50. Piłat R. Piękno mądrości. Rozmowa w „Życiu” z B. Herman, Życie, 15 lipca 2004.
  51. Pobojewska A., Warsztaty z dociekań filozoficznych, Edukacja Filozoficzna, 1998, nr 25
  52. Pobojewska A., Filozofowanie – nowy wymiar edukacji, w: Probucka D., Olech A., Woźniczka M. (red.) Pasja czy misja? O uczeniu filozofii, Częstochowa 2001,
  53. Pobojewska A., Dociekania filozoficzne a propedeutyka filozofii. Nauczanie filozofii w szkole średniej, w: Piotrowska E., Wiśniewski J., (red.), Dydaktyka filozofii. Doświadczenia, dylematy, osiągnięcia, Poznań 2002
  54. Pobojewska A., Dzieci mają głos. Dociekania filozoficzne z dziećmi i młodzieżą, w: Piekarski J. (red.), Granice autonomii teorii i praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo WSHE Łódź 2002
  55. Pobojewska A., Po co, kogo i jak uczyć dzisiaj filozofii?, Zeszyty Szkolne. Edukacja Humanistyczna 2007, nr 3 (25) (cały zeszyt poświęcony edukacji filozoficznej
  56. Pobojewska A., Edukacja filozoficzna – niektóre dylematy i środki zaradcze, Analiza i Egzystencja. Czasopismo Filozoficzne, 2009, nr 10
  57. Pobojewska A., Dialog w metodzie Sokratejskiej i na zajęciach warsztatowych z filozofii, Edukacja Filozoficzna, 2011, nr 52
  58. Pobojewska A. Zajęcia warsztatowe z filozofii a relatywizm. Dyrektywa wycofania się prowadzącego z merytorycznej warstwy dialogu, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, R. 21: 2012 nr 3 (83),
  59. Pobojewska A., Początek filozofii: postawy, motywacje, umiejętności, w: Pobojewska A., (red.) Filozofia – edukacja interaktywna. Metody – środki – scenariusze, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2012,
  60. Pobojewska A., Warsztaty z dociekań filozoficznych – narzędzie edukacji filozoficznej (i nie tylko), w: Pobojewska A., (red.) Filozofia – edukacja interaktywna. Metody – środki – scenariusze, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2012
  61.  Pobojewska A., Zajęcia warsztatowe z filozofii a relatywizm (Sytuacjonizm), Część II, http://egzystencja.whus.pl/?page_id=172

  62. Aldona Pobojewska: Waga pytań w procesie edukacji,  w: red. Paweł Mroczkiewicz, Wanda Kamińska, Jak uczyć, by nauczyć. Refleksje akademików i praktyków. Wydawnictwo UKSW 2014, s. 107-120.

  63. Aldona Pobojewska: O istotnej kompetencji nauczyciela filozofii i etyki, w: „Studia Philosophiae Christianae” 4/2014, s. 99-112.

  64. Aldona Pobojewska: Filozofować z uczniami. Rola edukacji filozoficznej w szkole, w: ETHOS. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL 2015 nr 4 (112), s.193-208.

  65. Postek H., Filozofia dla dzieci, Wychowanie na co Dzień, 1999, nr 7-8
  66. Pritchard M., O stawaniu się podmiotem moralnym: od Arystotelesa do Harry’ego Stottelmeyera, przeł. A. Łagodzka, Etyka, 1993, nr 26
  67. Sharp A. M., Wspólnota dociekająca. Edukacja dla demokracji, przeł. A. Łagodzka, Edukacja Filozoficzna, 1994, nr 17
  68. Szczepska-Pustkowska M.  Jak polska szkoła uśmierca dziecięce filozoficzne zmagania ze światem? w: Klus-Stańska D., Szatan E., Bronk D., (red.) Wczesna edukacja. Miedzy schematem a poszukiwaniem nowych ujęc teoretyczno-badawcztch, wyd UG, Gdańdk, 2006
  69. Szczepska-Pustkowska M. Dociekania filozoficzne z dziećmi, w: Pedagogika Wczesnoszkolna, Klus-Stańska D., Szcepska-Pustkowska M., (red.) WAiP, Warszawa 2009
  70. Szczepska-Pustkowska M. Dziecięce filozofowanie (i filozofowanie z dziećmi) jako zasada pracy z uczniem, Kwartalnik Pedagogiczny, 2008, nr 1
  71. Szczepska-Pustkowska M. Tropami dziecięcych pytań filozoficznych w: Klus-Stańska D., .Światy dziecięcych znaczeń, Żak, Warszawa 2004.
  72. Zdunowski Z., Edukacja filozoficzna wobec wyzwań relatywizmu na przykładzie programu Matthew Lipmana “Filozofia w szkole”. Analiza i Egzystencja. Czasopismo Filozoficzne, 2009, nr 10.
  73. Zubelewicz J, Lipmana Filozofia dla dzieci – analiza krytyczna, Kwartalnik Pedagogiczny, 2001, nr 2